Swaziland - Reisverslag uit Mkuze, Zuid-Afrika van Rob - WaarBenJij.nu Swaziland - Reisverslag uit Mkuze, Zuid-Afrika van Rob - WaarBenJij.nu

Swaziland

Door: Rob

Blijf op de hoogte en volg Rob

30 November 2014 | Zuid-Afrika, Mkuze

Na de olifantentocht konden we pas rond 11.00 uur uit Kapama vertrekken en we hadden toch nog een rit van 350 kilometer voor de boeg dus werd de Tom Tom ingesteld die het adres echter niet kon vinden, dus hebben we voor de eerste keer coordinaten ingesteld. Geen idee wat de route zou zijn, want een goede landkaart van ZA hebben we niet. Voordat we vertrokken maakte iemand ons nog attent op het feit dat het koninkrijk Swaziland verschillende grensovergangen heeft met verschillende openingstijden. We wisten dus niet welke grensovergang we hadden, en welke openingstijd. Het was inmiddels 16.00 uur en we wilden toch wel graag voor het donker arriveren. De rit ging door een landschappelijk mooi gebied van Z.A. maar de tijd begon te dringen dus tijd om te stoppen en van het landschap te genieten was er niet. De rit werd enigszins stressvol want we waren nog steeds in het ongewisse over de grensovergang. Maar rond 17.30 uur kwamen we aan bij de grens en daar was zeker nog bedrijvigheid. Een hele rij mensen stond voor een kantoortje, wij waren de enige blanken... We hadden geen idee over de procedure. Eerst kregen we een formuliertje, daarmee moesten we aanschuiven bij een loket waar wat stempels gezet werden in onze paspoorten. Daarna konden we 100 meter verder rijden, moesten weer uit de auto en jawel, weer aanschuiven in de rij voor nog meer stempels. Dachten we eindelijk klaar te zijn, moesten we naar een loket om wegenbelasting te betalen. Tja, dat had de meneer van het reisburo in Nederland ons niet verteld. Het leek wel of we de grens van Noord Korea overmoesten. Drie kwartier later konden we onze weg over de enige snelweg van Swaziland, waar driekwart van de lampen het niet deed, vervolgen. Die snelweg is aangelegd voor de koning en zijn wagenpark, en zijn 20 vrouwen, want veel auto's zijn we niet tegengekomen. Het was al bijna donker toen we weer een slagboom moesten passeren. We vertrouwden helemaal op onze Tom Tom want zelf hadden we dit nooit gevonden. Bleek het hotel midden in de bossen te liggen. Het Forester Arms is een koloniaal hotel met sfeer uit vroeger tijden. Daags erna zagen we pas hoe mooi het gelegen is. We hebben het diner gebruikt dat opgediend werd door dames in traditionele klederdracht. Voor dat we te bed lagen sliepen we al.
De volgende morgen na het ontbijt op advies van de eigenaresse een route genomen dwars door Swaziland. Volgens haar de moeite waard, maar daar zijn de meningen over verdeeld. We kunnen Swaziland in een paar woorden omschrijven: armoedig met veel stalletjes langs de weg, en nog meer loslopend vee, en veel (onaangekondigde) driedubbele verkeersdrempels. We zijn de "stad" Manzini doorkruist en zullen wat sfeerimpressies bijsluiten. Toen weer Swaziland uit, met dezelfde procedure maar gelukkig niet zo druk. Wat ook opviel was het grote aantal "Car Wash" plaatsen langs de weg. Blijkbaar een manier om toch nog wat geld te verdienen. Maar dat is zo primitief, met een emmertje water op een stuk grond vol afval en troep. De andere manier om wat te verdienen is het verkopen van fruit of groente, of houtskool langs de kant van de weg. Ook hebben we de traditionele hutten gefotografeerd.
Na de grens zijn we weer over goede wegen door een mooi landschap naar Mkuze gereden waar we vandaag lekker uitgerust hebben in hotel Ghost Mountain Inn. We konden het vanmorgen echter toch niet laten om, te voet, het dorp te verkennen. We waren de enige blanken op straat en durfden bijna niet te fotograferen, naar konden het niet laten want waar zie je zulke kapsalons ? En ook hier weer de Car Wash.
Zo nu maak ik een eind aan dit epistel want Wim wordt ongeduldig. Morgen richting kust.

• 30 November 2014 - 20:01

Berry En Peter:

Jullie merken wel dat de bureaucratie niet alleen in Nederland is.
    Maar jullie hebben in ieder geval niet in de auto hoeven te overnachten.
    Succes met de reis naar de volgende overnachting.

Gr. Peter en Berry

• 30 November 2014 - 20:41

Jasper En Tineke:

Hallo Rob en Wim, jullie hebben al weer veel beleefd! En het luipaard gespot, bijzonder! Swaziland vonden wij qua landschap mooi. Over bureaucratie gesproken, Jasper kreeg daar vorig jaar nog een verkeersboete....van €4,50! Benieuwd naar jullie verhalen aan de kust! Fijne reis weer! Groetjes Jasper en Tineke

• 30 November 2014 - 21:05

Els:

Weer een prachtig verhaal!
    Wat goed van jullie zo vol vertrouwen op meneertje TomTom.
    Maar meer keus heb je ook niet zo te lezen!
    En hij brengt jullie naar het goede hotel... Dat geeft vertrouwen voor de volgende route's
    Jullie foto's geven een goede indruk, wat je zoal tegen komt!
    En wat een mega olifanten! Zou ik niet durven hoor!
    We zien al,weer uit naar je volgende reisverslag... We zijn benieuwd hoe het ad kust is...
    Een goede reis..
    Liefs van Els en Jaap

• 30 November 2014 - 21:57

Marianne En Anne:

Wat een tocht. Eerst op de olifant en daarna op de vierwieler. Wat een avonturiers! Wij hebben net een drukke dag achter de rug, hebben de meeste rommel opgeruimd en toch wel een leuke dag gehad.
    Dank, dat we mee mogen delen in jullie avonturen. We genieten er van.
    Groetjes,
    Marianne en Anne

• 30 November 2014 - 21:58

Anneke:

Prachtig! Mooie foto's met de beesten zo dicht bij, groen land en leuke hutjes. Fijn dat jullie dit allemaal kunnen meemaken. Kus

• 01 December 2014 - 11:11

Eveelien En Salvatore:

Hoi Rob en Wim
    Weer een avontuur meegemaakt.
    Ja, je ziet er is niet alleen in Zwitzerland een grensovergang !
    Het is daar een heel andere wereld, dat hebben wij gezien in
    Kenia, dan zijn we toch blij, dat we in Europa leven, nietwaar ?

We wensen jullie nog een goede reis naar de kust en nog veel
    plezier de laatste dagen.

Liefs en groetjes van je zus Evelien en Salvatore

• 01 December 2014 - 17:36

Tante Gerda:

Hallo Rob en Wim,
    Hier is zwarte Piet dagelijkse discussie. Maar in Swazilands zie je de mooiste donkere mensen. Prachtig uitgedost. Maurice en ik hebben hier genoten. Wij hebben bij hun een nacht gelogeerd. Het was een van de van de vele mooie belevenissen in Afrika.
    Vandaag is de sterfdag van Maurice en komen jullie belevenissen extra binnen.
    Misschien nog een keer Afrika, maar de olifant met zijn lange slurf, blaast waarschijnlijk mijn verlangen uit.
    Slaap niet te veel, maar geniet van het geweldige Afrika-land, de natuur, de mensen. Ondanks alles, hun zang is alom aanwezig.
    Nog vele, vele mooie dagen.
    Lieve groeten, Tante Gerda H.

• 01 December 2014 - 22:05

Annie&John:

Ha Wim&Rob,

Even een reactie op alle drie de verslagen van 30/11 die wij achter elkaar in het Zonnehuis gelezen hebben. Wat goed dat jullie (zo snel) alle 5 de grote dieren gezien hebben. Jullie besluit om niet naar het Krugerpark te gaan was zeker een goede. De foto van het nijlpaard, met het bovenste van zijn bek boven water, vonden we een heel bijzondere. En jullie durven hoor, alleen op de TomTom vertrouwen. Ik zou daar doodnerveus van worden. Ook een bijzondere ervaring zo aan de grens met die rijen en papieren >> lijkt nog wel het stenentijdperk .... En dan die kapsalon >> hebben jullie je haar ook gelijk een beurt gegeven :)?! Nou, nog veel plezier op jullie verdere trip, dat jullie nog maar veel bijzondere ervaringen op moge doen. Of wel: "jullie lopen in de wei"

Lieve groeten van Annie&John

• 02 December 2014 - 10:33

Wim Soulje:

Lijkt ons geweldig, zo boven op zo'n olifant.
    Een heel andere beleving dan vanaf de grond.
    Dat gedoe aan de grens weten wij ook nog heel goed. Wat een bureaucratie en wat een berg papier, waarvan je je afvraagt, wat ze er mee doen.
    De originele hutten, de winkeltjes, de kleuren en dan te merken, dat je als blanke in een uitzonderingspositie verkeert: het maakt veel indruk.
    Zijn benieuwd naar jullie volgende belevenissen.

Groeten,
    Marianne en Wim