Polynesian Spa Rotorua - Reisverslag uit Omokoroa, Nieuw Zeeland van Rob - WaarBenJij.nu Polynesian Spa Rotorua - Reisverslag uit Omokoroa, Nieuw Zeeland van Rob - WaarBenJij.nu

Polynesian Spa Rotorua

Door: Rob

Blijf op de hoogte en volg Rob

01 December 2016 | Nieuw Zeeland, Omokoroa

De plaats Whakatane hebben we dus de dag na aankomst nogmaals verkend, nu nadat we bij de I-site eerst wandelroutes hadden opgehaald. Tegenover de I-site wellicht een van de beste cappuccinos gedronken tijdens deze reis, dus daarna konden we met nieuwe energie de trappen bestijgen naar de look out op een rots. De rots, en trouwens de hele plaats Whakatane staat vol met de boom pohutukawa, die men ook wel de Christmas tree noemt omdat hij rond de Kerst op zijn mooist is, hij staat dan prachtig in bloei met zijn rode bloemen. Deze boom komt eigenlijk alleen maar voor op het Noorder eiland. Vanaf de look out mooie vergezichten richting kust en het eiland Moutohora dat niet bezocht kan worden, of enkel met toestemming. In het buro van de I-site werd onze aandacht ook getrokken door foldertjes met foto's van stoere Maori kerels, grote ogen, en tong uit de mond die je angst aanjagen, maar het blijkt dus een welkomstgroet te zijn. In Rotorua worden op twee plaatsen shows gegeven met educatief, en cultureel element, maar ook met een typische maaltijd in Maori stijl, de zogenaamde Hangi. Sorry John, vegetarisch was er niet bij, maar wel grote hoeveelheden kip en lam, die op bijzondere wijze namelijk onder de grond bereid worden, een proces dat 4 uur duurt. (Zie foto onder reeks 19, heb nu fotos bij verslag genummerd)
Na geinformeerd te hebben, werden we door een aardige dame die gevoelig was voor mijn kwalificatie 100% Pure New Zealand specialist, uitgenodigd voor een avond bij de Mitai in hun Maoiri Village.
We hebben genoten van dans en muziek, de Hangi maaltijd, en daarna een avondwandeling door het bos met o.a. gloeiwormpjes. We waren uiteraard niet de enige bezoekers, met ons een aantal bussen, waaronder ook een reisgezelschap uit Nederland. Er waren zo'n 16 nationaliteiten waar de host van de avond, met enige humor, een praatje mee maakte dat steevast eindigde met het begrip "chocolade taart" dat hij in iedere taal wist uit te spreken, een talenwonder was het, alhoewel hij een beetje problemen had met een groep uit Litouwen. Maar Nederlands, Italiaans, Portugees, Chinees,hij maakte in iedere taal wel een grappig verhaaltje waar de chocoladetaart als toetje werd gegeven. We hebben ook een aantal Maori woorden geleerd, maar die zijn we natuurlijk al weer kwijt. Het was een bijzondere ervaring en het viel ons eigenlijk nog wel mee qua toeristisch gehalte. We hoefden in ieder geval niet mee te dansen, en er werd geen Tulpen uit Amsterdam gezongen.
De camping voor die avond lag op 5 minuten rijden, dus de eerste rit in het donker was lekker kort. Omdat we Rotorua in het verleden een beetje links lieten liggen vanwege de zwavelgeur die er hangt vanwege de bronnen en meren, zijn we er dit keer toch beland, en als je er dan toch bent, dan moet je uiteraad ook een bad gaan nemen in de warmwaterbronnen. We hebben dit gedaan in de luxe Polynesian Spa waar een aantal bassins zijn met water in temperatuur oplopend van 38 tot 42 graden, en er meteen ook een heerlijke massage bijgenomen. Eerst masseren, dan scrubben, en daarna een modderbehandeling waarbij er constant een lekker warme douche over je rug sproeit terwijl geoefende handen je rug lekker kneden en masseren. Wim werd onder handen genomen door een aantrekkelijke Maori meneer, en ik helaas door een wat minder aantrekkelijk uitziend, maar daardoor niet minder aangenaam, Maori dame. Na de behandeling nog even lekker gerelaxed bij pianomuziek van Wibi S.
Daarna zijn we toch maar in de camper gestapt om weer een stuk in noordelijker richting te rijden. Nu zitten we in Omokoroa, dat we morgen wat nader zullen verkennen, en dan de laatste etappe naar de Coromandel we ook weer wandelingen op het programma hebben staan. De stad Auckland ligt nu al binnen ons bereik, nog 186 kilometer, maar daar hoeven we uiteindelijk op 6 december pas de camper in te leveren en dan hebben we behoorlijk wat kilometers erop zitten.
Op de vraag van Henny kan ik antwoorden dat we bij Cape East exact 4000 kilometer op de klok hadden staan, inmiddels zo'n 400 erbij.
En op de vraag van John m.b.t. de lange steiger zullen we een foto plaatsen waarop tekst en uitleg. Sowieso altijd leuk John dat je reageert en details wenst. Komen we beslist nog uitgebreid op terug.
Inmiddels is de rijst met chicken Tonight klaar en dien ik er een eind aan te maken. Zo meteen een poging om de foto's onder nr. 19 te plaatsen.

• 01 December 2016 - 09:43

Marjolein:

Na al deze nieuwe ervaringen ben je volgens mij nu wel 130% Pure New Zealand specialist....
    Wat hebben jullie al veel mooie dingen meegemaakt!
    Gr. Marjolein

• 01 December 2016 - 10:19

Henny En Huub:

Onvoorstelbaar..... Ik kan geen andere woorden meer verzinnen; mijn vocabulaire is niet uitgebreid genoeg om de verwondering van al het schoons dat jullie zien te benoemen...
    Dat Pure New Zealand specialist zal zeker kloppen !
    Groetjes, Henny

• 01 December 2016 - 10:31

Ingrid:

Hoi Rob en Wim,

Ziet er allemaal geweldig uit! Toevallig gister de documentaire Wild New Zealand gekeken. Dat ging over die mooie boom! Geniet er nog maar even van, hier is het koud!!!

Groetjes Ingrid

• 01 December 2016 - 19:27

Evelien En Salvatore:

Hoi Rob en Wim
    Jullie hebben ons weer in 2 lange verslagen en foto's laten meeleven in jullie
    belevenissen, we genieten er van en zo sportief zijn jullie , daar kunnen wij
    nog iets van leren, die lange wandelingen die jullie maken.
    Ook fijn van de pure natuur weer eens het stadsleven te kunnen genieten.
    Rob, bravo dat je zo goed met de camper kunt rijden, dat paaltje telt niet mee, oder ?
    Ook de avond bij de maori's was heel interessant en dan die warmwaterbronnen
    en de hele relax-behandeling, doet goed hè, vooral bij zoveel sport.
    Geniet ervan, liefs en groetjes van Evelien en Salvatore

• 01 December 2016 - 23:43

Marianne Soulje:

Ik zie en lees weer veel bekends!
    Rotorua's vroegere hospitaal en natuurlijk de Spa. Heerlijke massages hebben ze daar.
    Fijn, dat jullie zo'n geweldige reis maken.
    Groeten, Marianne

• 02 December 2016 - 19:17

John Van De Pas-Bleeker:

Ha Wim&Rob,
    Dank weer voor jullie uitgebreide verslag en mooie foto's. Wat moeten jullie "moe" zijn van die reis met zoveel indrukken. "Fijn moe" dan wel natuurlijk. De "kerstboom" is werkelijk prachtig, wat een bijzondere boom. De Spa lijkt me ook heerlijk, ik heb eens in Brigerbad in zo'n heel warme bron gedobberd, waren jullie er niet heel erg loom van?! En ja, dat vegetarisme van me is niet altijd even makkelijk, voor mij geen hangi hoor!

• 02 December 2016 - 19:22

John Van De Pas-Bleeker:

vervolg, want ik was nog niet klaar .......
    Dank ook voor de uitleg over de lengte van de steiger. Ik zal thuis op mn echte computer nog eens goed nalezen wat er allemaal staat, want op mn tablet kan ik het niet erg goed volgen, dat ding doet af en toe erg raar wanneer ik tekst wil vergroten. Werkt jullie tablet weer optimaal?
    En natuurlijk ....geniet ze weer jongens!
    Hartelijke groeten van John