Save the best for last - Reisverslag uit Waiheke Island, Nieuw Zeeland van Rob - WaarBenJij.nu Save the best for last - Reisverslag uit Waiheke Island, Nieuw Zeeland van Rob - WaarBenJij.nu

Save the best for last

Door: Rob

07 December 2016 | Nieuw Zeeland, Waiheke Island

Het inleveren van de camper ging nog sneller dan verwacht, het was inderdaad alleen maar de sleutel afgeven en ze belden meteen een taxi voor ons voor 35,- dollar naar de haven zou brengen. De taxi was er ook snel, en binnen een uurtje waren we waar we zijn moesten, het geel gekleurde ferrybuilding dat ons zo vertrouwd voorkomt. Op de taxi-meter stond wel 50,- dollar, maar ik heb de chauffeur exact 35,- in zijn hand gestopt en wij naar het ticket-office. De twee retour tickets voor de ferry naar Waiheke waren zo gekocht, en na een kop koffie stapten we om 11.30 aan boord voor een tocht van 40 minuten. Het was lekker weer dus op het uitzichtdek werden genoeg foto's genomen door dagjesmensen, want het eiland is populair bij mensen die er een dagje verblijven voor een wandeling, fietstocht of wijntour. Dan ga je per bus langs een aantal wijngaarden waar geproefd, en gekocht kan worden. Zo'n tocht staat niet op ons programma, maar toch zal het niet ontbreken aan ons glaasje wijn, alleen kopen wij de fles, veel voordeliger, in de locale supermarkt.
Na aankomst in de haven Matiatia met de bus verder naar ons B&B in het plaatsje Onera. We hadden van de eigenaresse een routebeschrijving gekregen met de "kortste" route naar Kiwi House, maar ze had geen rekening gehouden met het feit dat we twee toch wel aardig gevulde koffers, bij ons hadden dus dat werd even een stukje goed aanpoten. Nu we inmiddels bekend zijn met de situatie weten we in ieder geval welke bushalteplaats we morgen gaan nemen voor de terugreis, maar zo ver zijn we nog niet. We blijven tot het laatst genieten, want wat is het hier mooi !!!
Het is duidelijk te zien dat dit eiland een populaire bestemming is voor tweede huis bezitters, of voor (zeer)rijke (gensioneerde) bewoners. Prachtige huizen, fantastisch uitzicht rondom, en met geweldige tuinen. Dat valt meteen op, de bloemenpracht, het is voorjaar en buiten de jullie reeds bekende pohutukawa, staat het hier vol met paarse agapanthus, lavendel, jacaranda, zelfs protea en nog zoveel meer planten waar ik de naam niet van weet, Wim wel, maar die kan er dan net niet opkomen. Als we van alles wat bloeit een foto zouden maken om het thuis op te zoeken, dan was menig winteravond gevuld, maar dat doen we dus niet. We zijn er alleen nog niet uit of er ook een gele versie van de pohutukawa bestaat, volgens ons wel, maar een bevestiging hiervan hebben we nog niet kunnen krijgen. Volgens een Maori zou dit wel kloppen, maar iemand anders beweerde dat het dan een "wattle" zou zijn, dus dat gaan we in ieder geval googelen, of John moet ons voor zijn en het mysterie al voor ons oplossen....
De eerste indruk was dus fantastisch net zoals het weer die dag, en ook de kamer was een plaatje, het leek wel, of de B&B pas geopend was, alles zo netjes, nieuw en smetteloos wit, maar vorig jaar heeft het geheel een grondige renovatie ondergaan vertelde Tracy de gastvrouw. We hebben de grootste kamer met een groot balkon en het ziet er super uit.
We werden rijk voorzien van wandelkaarten en tips, er is hier een wandelroute van 100 kilometer Te Ara Hura, die opgeknipt is in verschillende thema's, en wij hebben gisteren de Beach 'n' Baches route voor een groot gedeelte gelopen en dat was weer heel wat foto's maken.
Het is bijna niet te beschrijven, we blijven het maar zeggen.
Om ons nog onduidelijke reden ligt er ook een plaatsje dat Ostend heet, met een Belgium Street en Belgian Cafe, maar dat cafe werd gerund door een Aziaat en er was geen Belgische sfeer of bier te proeven. Maar ook opmerkelijk vinden we dat we veel frans op het eiland horen, er moet dus toch wel een link zijn. Ook weer uitzoekwerk. En zo blijven er altijd dingetjes die onze reis bijzonder maken. Jammergenoeg duurt het niet al te lang meer, we hebben de taxi vanuit de haven Auckland al besteld voor morgenmiddag 13.30 uur, zodat we voor vertrek naar het vliegveld nog even in het centrum van Auckland een kijkje kunnen nemen en misschien nog een souvenierje kunnen kopen, als we onze koffers tenminste ergens kwijt kunnen want het is onbegonnen werk om daarmee door het centrum te zeulen. Tja, en dan om 16.30 vertrekt de lange vlucht van Emirates richting "thuis" waar de wasmachine met smacht op ons wacht, de post klaarligt bij de buren, er vast en zeker nog wel een kerstboom te krijgen is, de termostaat naar 20 graden wordt gedraaid, en waar het woensdag 13 december gewoon weer een werkdag is.

Maar vandaag gaan we er nog een leuke dag van maken, het is alleen nog even wachten op de zon, want die denkt vandaag zeker dat we maar alvast weer moeten wennen aan een grijze wolkenlucht. Kom op zon, volgens de weather forecast moet je vanmiddag weer stralen en anders hebben we nog tijd om ons "lijstje met hoogtepunten" te maken.

foto's zijn bij verslag 19 terecht gekomen/ polenesyian spa

• 07 December 2016 - 23:37

Jaap&Els:

Ja jongens,
    Aan al deze mooie belevenissen komt nu echt een einde.
    Maar wat hebben we mee kunnen genieten!
    Bedankt voor jullie mooie verhalen, foto's.
    En ben benieuwd of er echt Belgen hebben gewoond in Ostend...
    Maar dat zullen jullie ongetwijfeld uitzoeken...
    Nog even genieten... met een wijntje,..
    En morgen een goede vlucht.
    Liefs, Els&Jaap

• 08 December 2016 - 08:32

Truus En Jan Van De Boel:

Dag Rob en Wim
    Van het laatste stukje nog volop genieten en denk nog even niet aan werken, want dat is pas volgende week!
    Bedankt voor al die mooie verhalen.
    Gisteravond was een documentaire over Nieuw Zeeland, prachtige vogels en natuur, hebben jullie allemaal gezien, overweldigend!
    Snel tot ziens in Thorn, Jan en Truus

• 08 December 2016 - 09:27

Marianne En Anne:

Tja mannen, aan alles komt een eind. Helaas aan de leuke dingen vaak te snel. Moeten jullie al weer bijna voor 24 uur het vliegtuig in. Balen! Dank voor de mooie reisverslagen en de foto's. We hebben er van genoten. Goede reis en we lezen wel wanneer jullie weer bijgekomen zijn in jullie eigen huis. Groeten,
    Marianne en Anne

• 08 December 2016 - 09:44

Judith:

Hallo Rob en Wim,

Mooie verhalen gelezen en jullie hebben ons echt wel een stukje meegenomen op reis met al die mooie verslagen. Geniet nog even van de vrije dagen dan kan Rob er volgende week weer tegenaan.
    Goede reis!!!

• 08 December 2016 - 11:45

Henny En Huub:

Tja, die weken zijn zo omgevlogen....
    Nu nog even nagenieten.
    Goede vlucht, we horen het wel als jullie weer voet gezet hebben op Nederlandse bodem...
    Veel plezier !

Henny en Huub

• 08 December 2016 - 13:07

Marianne Soulje:

Een mooie afsluiting van jullie prachtige reis, waarvan ik volop heb meegenoten.
    Goede terugreis.
    Marianne

• 08 December 2016 - 16:28

Anneke:

Wat nu al voorbij?! Dacht dat er nog een weekje aan zat. Nou jullie zullen wel vreselijk dikke kuiten hebben met al die kilometers wandelen. Succes voor de terugreis en we bellen volgende week wel. Dikke kus, Anneke