Aardbeving - Reisverslag uit Rapahoe, Nieuw Zeeland van Rob - WaarBenJij.nu Aardbeving - Reisverslag uit Rapahoe, Nieuw Zeeland van Rob - WaarBenJij.nu

Aardbeving

Door: Rob

Blijf op de hoogte en volg Rob

14 November 2016 | Nieuw Zeeland, Rapahoe

Nieuw-Zeeland is in de nacht van zondag op maandag (lokale tijd) opgeschrikt door een zware aardbeving. Het epicentrum van de schok lag enkele tientallen kilometers ten noorden van Christchurch, op het Zuidereiland. De autoriteiten waarschuwden voor een tsunami.
Nacht van 12 op 13 november/ Wij stonden toen bij Lake Wakatipu, aan het meer.

Gistermorgen waren we nog niet echt op de hoogte van de gevolgen van de aardbeving en hebben we zoals gepland een mooie wandeling langs het Lake Matheson gemaakt. Helaas spiegelden de bergen zich niet zo mooi in het meer zoals je altijd op de foto's ziet, maar het was zeker de moeite waard. We waren niet de eersten want de touringcars hadden hun passagiers alweer losgelaten, uiteraard weer veel Aziaten, maar die liepen alleen naar het eerste uitzichtpunt en wij deden de hele route. Zeer zeker een aanrader. We vroegen ons wel af waarom de Aziaten hun mondkapjes nog steeds voorbinden, er is hier toch geen Sars, vogelgriep en zeker geen luchtverontreiniging. Dit is het schoonste land van de wereld, maar helaas ook met de mindere punten van natuurgeweld.
We zijn in de loop van de dag een stuk noordelijker gereden en toen we aankwamen op de camping in Rapahoe werd ons duidelijk wat de impact van de beving is geweest. De receptioniste had op TV nog steeds breaking news, en het schijnt dat de campers boven de plaats Kaikoura, vastzitten. Dat is best een drukke plek waar veel mensen, net zoals wij de vorige keer, walvissen gaan spotten. Ook schijnen er wegen onbegaanbaar te zijn bij Hanmer Springs. Het epicentrum lag iets boven Christchurch bij de plaats Cheviot waar we de vorige keer de laatste nacht verbleven voordat we canuit Christchurch terugvlogen. Het is de plaats met een bijzonder mooi strand en natuurverschijnsel, namelijk kliffen in de vorm van orgelpijpen, daarom noemen ze het Cathedral Beach.
De receptioniste van de overigens erg gedateerde campground, zei ook dat het weer de komende dagen wel invloed zou ondervinden van de beving. Nou dat hebben we inmiddels gemerkt, vanacht schudde de hele camper behoorlijk van de wind, en we staan dan ook meteen aan de kust. Een tsunami zou hier grote gevolgen hebben....
Maar vanochtend weer wakker geworden onder een bewolkte hemel en plannen gemaakt om nog noordelijker, richting Westport te rijden. De geplande wandeling van 10 kilometer bij de Pancake Rocks zal er wel bij inschieten helaas. Wat wel nog op ons programma staat is Karamea, daar zijn we nog niet eerder geweest omdat het zo afgelegen is, maar wel heel mooi belooft de wandelgids. En het Abel Tasman NP zien we als het toetje op ons verblijf op het Zuider eiland, dus dat zit nog in de pen.
Tot slot nog wat kiekjes van gisteren. Foto's komen om onduidelijke reden bij verslag Fox Glacier terecht....

• 14 November 2016 - 22:18

Tim & Nancy:

Wij zijn allang blij dat het jullie goed gaat. Impact van de aardbeving zal in het hele land merkbaar zijn, zonder dat er direct schade of gevaar is. De naschokken van afgelopen 24 uur hebben gezorgd dat de dam in de Clarence river is doorgebroken. Gelukkig blijft de grote schade aan de oost zijde van het zuidereiland.
    Jullie hebben nog mooie plekken te gaan zo te lezen en te zien op google. Hoop fat jullie ondanks alles kunnen blijven genieten.

• 14 November 2016 - 23:44

John Van De Pas-Bleeker:

Ha Wim&Rob,

Dank weer voor jullie verslag. Jullie hebben weer mooie dingen gezien. En de drie extra foto's bij het "vorige" verslag zijn ook weer prachtig, de sfeer bij foto 1 en 3 geeft m.i. een extra dimensie aan de foto's. De aardbeving heeft inderdaad veel schade aangericht, hopelijk hebben jullie er later op jullie tocht niet al te veel hinder van. Geniet ze verder, he?!

Hartelijke groeten van John

• 14 November 2016 - 23:53

Wim Souljfe:

Ik hoop, dat het weer niet te veel in de war zal raken en dat jullie je reis kunnen maken, zoals gepland.
    En dank voor jullie berichtje.
    Marianne

• 15 November 2016 - 00:36

Els En Jaap:

De aarde beeft maar jullie beven niet!
    Tja, gewoon verder gaan met genieten, zou ik zeggen.
    Pap zei altijd: Tegen de natuur valt niet te vechten.
    En zo is het!
    Jaap en Els.

• 15 November 2016 - 07:57

Jasper, Tineke, Eva:

Kaikoura is inderdaad volledig afgesloten vd buitenwereld, mensen worden met helikopters geëvacueerd en er wordt een marineschip ingezet. Ondertussen genieten jullie door, gelukkig heeft het niet teveel impact op jullie reis! Mooie foto's! Groeten Jasper en Tineke

• 15 November 2016 - 14:01

Henny En Huub:

Ondertussen hebben jullie er al weer een dag opzitten. Mogelijk krijg je van her en der nog wat informatie over de beving...
    Zoal ik nu kan opmaken zal het jullie plannen niet zo maar dwarsbomen; jullie verblijven aan de goede kant.
    Wederom mooie foto's en daar gaat 't om ! Naast de nodige inspanningen en ontspanning !
    Groetjes, Henny en Huub

• 15 November 2016 - 22:09

Evelien En Salvatore:

We hopen van harte dat jullie niet veel van jullie geplante
    route moeten afslaan en dat het weer ook meespeelt.
    Geniet ervan, we wachten met spanning op jullie volgende berichten
    Liefs van Evelien en Salvatore

• 16 November 2016 - 16:52

Gerda:

Hallo Rob en Wim,
    Een bekend gezegde is, GELUK IS MET DE DOMME. Jullie hebben een prima plan gemaakt voor een reisschema. Gelukkig dat jullie niet in deze situatie terecht zijn gekomen. Behoudens alle doden die zijn gevallen moet het erg angstig zijn geweest als de aarde in beweging is. Dan gaat de natuur zijn gang en is er niets en niemand die hier grip op heeft. Ik hoop dat jullie geplande route met veel plezier verder gaat. En dus geniet volop.
    Hartelijke groeten, Gerda