Phnom Penh - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Rob - WaarBenJij.nu Phnom Penh - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Rob - WaarBenJij.nu

Phnom Penh

Door: Rob

Blijf op de hoogte en volg Rob

10 Oktober 2015 | Cambodja, Phnom-Penh

Vanmorgen een kort vluchtje van 45 minuten van Siem Reap naar de hoofdstad Phom Penh, en daar stond het busje met gids al klaar die ons tijdens een rondrit kennis liet maken met deze stad. Maar ook met een hoop geschiedenis van ongeveer een halve eeuw geleden. En dat waren niet allemaal leuke dingen. Dit arme land heeft een hoop ellende inzake oorlogen te verduren gehad zonder dat ze er zelf iets aan konden doen. Zo kwamen de Rode Kmer, de Blauwe Khmer, Pol Pot en consorten, China, Amerika, Rusland en Vietnam voorbij. Met Vietnam zijn ze volgens mij nog steeds geen vriendjes, als ik het goed heb begrepen van onze gids in zijn niet al te goed verstaan Engels.
Dit was een inleiding tot ons bezoek aan het Tuol Sleng Museum, de voormalige school waar honderden gevangenen zijn gemarteld en erger. Daar werd je niet vrolijk van. Maar gelukkig daarna ook tijd voor leukere dingen zoals een bezoek aan het koninklijk paleis, en een boottocht op de Mekong rivier. Maar om nu te zeggen dat deze stad een "must see" is, nou nee. Ook weer lekker gegeten, en nu lig ik op bed van ons "boutique" hotel dit verslagje in te tikken. Morgen vroeg uit de veren want dan gaan we per bus een lange reis maken naar Thailand, alleen tot de grens zou het al 5 uur rijden zijn. Maar dan valt er ook weer veel te zien, en hopelijk is het wegdek ook redelijk. Morgen dus naar Thailand endan zit de helft van de reis er al weer op.

• 10 Oktober 2015 - 17:59

Wim:

Toch weer veel gezien en ervaren. We zijn beiden alweer over de helft! Slaap ze.
    Ook groetjes van Nancy en Tim.
    Wim

• 11 Oktober 2015 - 17:16

Evelien En Salvatore:

Hallo Rob

Na zoveel indrukwekkende dingen en een lekker etentje, slaap, goed.
    We wensen je een goede reis naar Thailand, zonder "hoepeldehoep"

Liefs je zus Evelien en Salvatore

• 11 Oktober 2015 - 23:11

Wim Soulje:

Hallo Rob,

Wel een hele ervaring, deze reis!
    Indrukwekkend, zo'n heel andere cultuur.
    Maar of ik nou daarheen een reis zou gaan maken?
    Misschien word ik nog enthousiast als ik meer heb gelezen van je reisje.

Groeten, ook van Wim,

Marianne

• 12 Oktober 2015 - 00:46

Annie&John:

Ha Rob,

Die "recente" geschiedenis van Cambodja is inderdaad niet één om in te lijsten. "Wij" in EU hebben de holocaust en Cambodja de "Killing Fields", vreselijke documentaires daarover gezien. Dus wat je zegt: geen leuke dingen, maar wel goed te weten dát het gebeurd is. Zal dat soort ellende ooit ophouden?, of leren "we" er nooit wat van? Dus het was een zware dag voor je, lijkt me zo. Hopelijk geeft Thailand wat plezieriger uitjes.

Groetjes weer en goede reis verder!

Annie&John